Unge med kognitive funktionsnedsættelser har sværere ved at begå sig på nettet. De har vanskeligt ved at aflæse sociale spilleregler og risikerer at overskride egne og andres grænser. Ifølge den svenske undersøgelse ‘Ungar & Medier 2017’ oplever dobbelt så mange med en funktionsnedsættelse mobning, ondskabsfuld adfærd og trusler i den digitale verden sammenlignet med andre unge.
Det er i værste fald skadeligt og i bedste fald ærgerligt.
Sociale medier rummer vigtige onlinefællesskaber for alle unge, der kan mindske ensomhed og øge inklusion. På nettet deler de erfaringer, oplevelser og interesser. De holder kontakt med venner, møder nye mennesker og måske endda en kæreste. Så også unge med kognitive funktionsnedsættelser skal lære at begå sig digitalt.
Læringsuniverset Os Online træner unge med f.eks. autisme, ADHD, udviklingshæmning, CP og hjerneskade i at passe på sig selv og andre på nettet. I virkelighedsnære cases hjælper de en person med at håndtere digitale udfordringer, uden at det får konsekvenser. Undervejs giver det anledning til at øve sig i at mentalisere, tale med andre om digitale spilleregler og dele erfaringer om at være på nettet og sociale medier.